Opis
W Poradniku w sposób uporządkowany omówiono zasady tworzenia i rozliczania PPK w jednostkach sektora finansów publicznych.
Z Poradnika można dowiedzieć się m.in.:
w jaki sposób należy wypełnić obowiązek tworzenia PPK – jak nie narazić się na kary w związku z PPK,
jak wygląda tryb tworzenia PPK – krok po kroku – co trzeba zrobić (harmonogram prac na 2020 i pierwszą połowę 2021 r.), jakie obowiązują najważniejsze terminy w ramach PPK z perspektywy pracodawcy, w tym – o czym należy bezwzględnie pamiętać w pierwszej połowie 2021 r.,
czy można nie tworzyć PPK,
jak wybrać usługodawcę PPK – jaka jest rola i odpowiedzialność pracodawcy,
jak zapisywać osoby zatrudnione do PPK oraz jak naliczać wpłaty do PPK, które składniki wynagrodzenia wliczać do podstawy naliczania wpłat do PPK, a które nie,
na co zwrócić uwagę, negocjując umowy składające się na PPK,
jak przygotowywać korekty i rozliczenia za okresy wsteczne,
jak podzielić obowiązki w zakresie prowadzenia spraw związanych z PPK między komórkę kadr i komórkę księgowości – czy analogicznie do obowiązków związanych z ustalaniem i naliczaniem wynagrodzeń oraz sporządzaniem list płac.
jak wpłaty do PPK ująć w planie finansowym, w jakim paragrafie wydatków, na jakich kontach księgowych – bilansowych oraz pozabilansowych (zaangażowanie), jak je ewidencjonować oraz jak wykazywać w sprawozdawczości.
Można skorzystać z przykładowego projektu utworzenia PPK w jednostce sektora finansów publicznych oraz harmonogramu tworzenia i funkcjonowania PPK.
W Poradniku znajdują się także wzory w zakresie PPK:
deklaracji o rezygnacji z dokonywania wpłat do PPK,
wniosku o uczestnictwo w PPK osoby zatrudnionej w wieku 55–69 lat,
wniosku o obniżenie wpłaty podstawowej do PPK.
Dopełnieniem Poradnika jest dodatek specjalny – Listy kontrolne:
terminarz wdrażania i stosowania PPK w jednostkach sektora publicznego,
terminarz wprowadzenia zmian w polityce rachunkowości i księgowości w zakresie PPK,
zestawienie składników wynagrodzeń występujących w jednostkach sektora publicznego, które wchodzą i które nie wchodzą do podstawy naliczania wpłat pracodawcy i pracownika do PPK. Muszą być one znane pracownikom kadr i księgowości.
Za pomocą przygotowanych list można samodzielnie skontrolować przebieg procesu wdrażania procedur związanych z objęciem od 1 stycznia 2021 r. PPK pracowników jednostek sektora publicznego.