Tom IV jako jedyny w edycji "Pism zebranych" składa się w całości z niepublikowanych prac teoretycznoliterackich odnalezionych w archiwum prywatnym Janusza Sławińskiego. Archiwalia te ukazują panoramę zainteresowań badawczych i charakterystycznych lejtmotywów twórczości naukowej Sławińskiego od połowy lat pięćdziesiątych XX wieku po pierwsze lata XXI wieku. Obejmują rozmaite gatunki wypowiedzi: projekty szkiców, notatki do odczytów, wykładów i referatów oraz zapiski teoretycznoliterackie. Układ kompozycyjny tomu odzwierciedla niejednorodny stopień autorskiego opracowania tekstów. Część pierwszą, "Szkice szkiców", wypełniają dwa obszerniejsze, koncepcyjnie i kompozycyjnie zamknięte zapisy o charakterze ciągłym ("Dialog w tekście narracyjnym", "Szkic o narratorze"), ogólny konspekt rozprawy Hopensztand – Lukács, notatki do szkicu [Pojęcia do pracy o narracji we współczesnej prozie powieściowej], ułożone w formie tabeli, oraz ["Notatki do artykułu metodologicznego"], które mają postać zespołu zapisków. Krótkie teksty zebrane w części drugiej, "Notatki do wykładów" i odczytów, w początkowych partiach przeważnie naśladują narrację mówioną, a następnie przyjmują postać konspektów i zbiorów uwag. Część trzecia, "Zapiski", obejmuje archiwalne notatki tematyczne Sławińskiego, sporządzone na niewielkich, nienumerowanych i niedatowanych karteczkach, przeważnie opatrzonych przez autora nagłówkami. Znakomita większość ineditów publikowanych w tomie ma formę nieusystematyzowanych, luźnych, lapidarnych notat i zapisków warsztatowych: pomysłów, spostrzeżeń, fragmentów myślowych, zarysów systematyzacji teoretycznoliterackich, krótkich całostek opisowych, aforystycznych sformułowań.
Z "Noty edytorskiej do tomu IV"