Monografia podejmuje tematykę międzynarodowego obrotu cywilnego i handlowego ze szczególnym uwzględnieniem najnowszych regulacji prawnych. Pozwala ona na zapoznanie się z tytułową problematyką w kontekście prawa polskiego, unijnego oraz umów międzynarodowych w tym zakresie.
Monografia podzielona jest na pięć części kompleksowo omawiających przedmiot publikacji.
Część I. poświęcona została ogólnym rozważaniom na temat źródeł prawa i doktryny w kontekście prawa prywatnego międzynarodowego.
W części II. skoncentrowano się na części ogólnej prawa kolizyjnego. Zawarto w niej zagadnienia takie jak:
klauzula porządku publicznego;
relacja między pojęciem paperless" oraz pandemią a prawem prywatnym międzynarodowym;
klauzula ściślejszego związku;
prawo prywatne międzynarodowe a prawo międzynarodowe publiczne.
W części III. omówiono zagadnienia związane z częścią szczególną prawa kolizyjnego, takie jak:
prawa rzeczowe na rzeczy w transporcie;
kolizyjna regulacja skutków przelewu wierzytelności wobec osób trzecich;
kolizje rozporządzeń unijnych z konwencjami międzynarodowymi;
umowa międzynarodowego lotniczego przewozu pasażerskiego w przypadku niemożliwości świadczenia przez przewoźnika.