Opis
W książce podjęto problematykę procesu zarządzania innowacjami w przedsiębiorstwach przemysłowych. W części teoretycznej opracowano model realizacji działalności innowacyjnej oraz model procesu zarządzania innowacjami oparty na koncepcji dojrzałości procesowej. Pierwszy model zbudowano na podstawie trzech kryteriów: źródeł powstawania innowacji, ciągłości realizacji oraz sposobu wykorzystania innowacji. Pozwoliło to na wydzielenie ośmiu wariantów realizacji działalności innowacyjnej, z których każdy cechuje się odmiennie ukształtowanym procesem zarządzania innowacjami. W drugim modelu przyjęto założenie, że zmieniające się warunki funkcjonowania organizacji oraz dążenie do realizacji potrzeb klienta wymuszają poszukiwanie optymalnej konfiguracji procesu zarządzania innowacjami. W konsekwencji, poprzez cykliczną realizację czynności, dochodzi do ciągłego doskonalenia procesu, co przekłada się na osiąganie wyższego poziomu dojrzałości i efektywności realizowanych działań.
Opracowane modele zweryfikowano przeprowadzając badania porównawcze w latach 2007–2009 oraz 2012–2014. Badaniami objęto grupę średnich i dużych polskich przedsiębiorstw należących do branż niskiej, średniej i wysokiej techniki. Przedstawione wyniki odnoszą się do uwarunkowań działalności innowacyjnej, ukształtowania procesów zarządzania innowacjami dla wariantów realizacji działalności innowacyjnej oraz wskazują dalsze kierunki działań usprawniających dla grupy badanych przedsiębiorstw.