Opis
"Program wychowania przedszkolnego" autorstwa Jolanty Kopały, Elżbiety Tokarskiej i Elżbiety Kordos - znowelizowany zgodnie z nową podstawą programową - jest opracowany w formie przystępnego przewodnika, który wskazuje nauczycielowi, jak ma realizować proces wychowawczo-dydaktyczny dzień po dniu. Uwzględnia układ treści z podziałem na okresy rozwojowe dziecka, sposoby realizacji treści oraz działania wspomagające.
Ideą przewodnią programu jest skoncentrowanie się na indywidualnym rozwoju dziecka, na odkrywaniu jego zdolności i zainteresowań - z zachowaniem zasady stopniowania trudności.
Program zawiera opis sposobu realizacji celów kształcenia, ustalonych w aktualnej podstawie programowej wychowania przedszkolnego, czyli:
- szczegółowe cele kształcenia i wychowania z uwzględnieniem 17 obszarów,
- treści zgodne z treściami nauczania,
- sposoby osiągania celów kształcenia i wychowania, z uwzględnieniem możliwości indywidualizacji pracy w zależności od potrzeb i możliwości dzieci,
- metody przeprowadzania analizy gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole.
Koncepcja programu służy ukierunkowanemu wspomaganiu rozwoju dzieci od adaptacji przedszkolnej do zbudowania gotowości szkolnej.
Treści programowe podzielono na trzy grupy:
- poziom umiejętności i wiadomości dzieci młodszych (3- i 4-letnich)
- poziom umiejętności i wiadomości dzieci 5-letnich
- poziom osiągnięć edukacyjnych dziecka 6-letniego
Ważnym elementem programu jest część poświęcona dzieciom 6-letnim uwzględniająca wymagania - umiejętności z zakresu czytania i przygotowania dzieci do nabywania umiejętności pisania, a także umiejętności matematyczne - niezbędne do podjęcia nauki w szkole.
W programie zaakcentowano ponadto:
- indywidualizację pracy poprzez propozycję pracy z dzieckiem zdolnym
- działania w grupach zróżnicowanych wiekowo.
Omówiono także zasady prowadzenia obserwacji i diagnozy przedszkolnej - jako załącznik dodano dokument Informacja o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej.
Do programu dołączono specjalny terminarz z wykazem typowych i nietypowych świąt przedszkolnych.