Opis
W książce "Przedsiębiorczość, polityka, rozwój" autor proponuje czytelnikowi spojrzenie na przedsiębiorczość z perspektywy makroekonomicznej. Podejmuje próbę wyjaśnienia roli, jaką przedsiębiorczość odgrywa w procesie rozwoju społeczno-gospodarczego. Zwraca uwagę na rolę mniejszych firm stawiając tezę, że na przełomie XX i XXI wieku obserwujemy proces zmniejszania znaczenia wielkich korporacji. Podjęta zostaje próba uporządkowania definicyjnego sektora małych i średnich przedsiębiorstw.
W książce pada pytanie o odpowiednie, skuteczne instrumenty polityki państwa dla stymulowania pozytywnych zmian w sektorze przedsiębiorstw na obecnym etapie przechodzenia od fazy uprzemysłowienia gospodarki do gospodarki opartej na wiedzy i innowacjach – jak wspierać wzrost zatrudnienia, wdrażanie innowacji i proces internacjonalizacji polskich przedsiębiorstw?
W podsumowującym rozdziale autor przedstawia systemową koncepcję polityki przedsiębiorczości uwzględniając specyfikę polskich realiów społeczno-gospodarczych Autor, korzystając z badań empirycznych oraz krajowych i zagranicznych danych statystycznych, kwestionuje wiele obiegowych opinii na temat istoty przedsiębiorczości formułując tezy oparte na solidnej podstawie badawczej i danych statystycznych.
Praca prof. Jerzego Cieślika powinna inspirować i wspierać dyskusję na temat kierunków polityki przedsiębiorczości.
Książka jest przeznaczona dla polityków gospodarczych, pracowników administracji publicznej, naukowców, studentów oraz publicystów gospodarczych, jak i samych przedsiębiorców. Jak pisze autor, „w ciągu 25 lat od momentu rozpoczęcia transformacji ustrojowej przygodę z własnym biznesem zrealizowało ponad 5 milionów Polaków”.