Opis
Przedsiębiorstwa rodzinne w Polsce stan i perspektywy rozwoju to pierwsza w Polsce monografia zawierającą gruntowną analizę i ocenę zachowań przedsiębiorstw rodzinnych w różnych obszarach, dokonaną na bazie profesjonalnych badań. Prezentuje aktualną wiedzę na temat firm rodzinnych począwszy od określenia ich rzeczywistego znaczenia gospodarczego, przez pokazanie ich specyficznych problemów aż po określenie kierunków rozwoju. Odpowiada na pytania zarówno o liczebność, logikę finansową, bariery sukcesyjne, jak i o postrzeganie ich przez społeczeństwo.
W literaturze przedmiotu przedsiębiorstwa rodzinne traktowano z reguły jako synonim jednostki małej, słabej finansowo, zarządzanej najczęściej przez właścicieli (rodzinę) w sposób mało profesjonalny, a społeczeństwo ciągle postrzega je jako działające lokalnie, obciążone konfliktami rodzinnymi.
Pierwsze duże badania, które pozwoliły na identyfikację skali biznesu rodzinnego w Polsce zostały zrealizowane dopiero w roku 2009. Od tego czasu zarówno liczba publikacji, jak i wiedza o polskich firmach rodzinnych systematycznie rośnie.
Pomysłodawcy i autorzy tej publikacji tworzący grupę badawczą FaBeRNET (nieformalna sieć współdziałania i współpracy naukowców, reprezentujących wszystkie polskie ośrodki naukowe, zajmujących się badaniami nad przedsiębiorczością rodzinną) uznali, że jest to dobry moment, aby podsumować dotychczasowe osiągnięcia i wskazać obiecujące kierunki dalszych badań.