Opis
Praca lektora języka obcego dzieci w wieku przedszkolnym jest niezwykle wymagająca. Mali słuchacze mają przecież wielkie oczekiwania! Kluczem do sukcesu jest umiejętne prowadzenie procesu kształcenia. Na ów proces składają się: cele, a także treści kształcenia, określone zasady i reguły nauczania, wykorzystywane w tym procesie metody i środki oraz formy organizacyjne kształcenia. Niestety, co podkreśla wielu dydaktyków, liczna grupa lektorów nie dysponuje odpowiednim przygotowaniem pedagogicznym. Co więcej, w większości opracowań dotyczących metodyki prowadzenia zajęć z języka obcego nie poświęca się należytej uwagi kwestii organizacji i prowadzenia zajęć językowych dla dzieci w wieku przedszkolnym. Mam nadzieję, że niniejsze opracowanie przybliży lektorom języka obcego w przedszkolach potrzeby ich małych uczniów. Ponadto, pisząc ten poradnik, liczę, że zaprezentowane w nim wiadomości pomogą nauczycielom udoskonalić ich warsztat pracy.
Obecnie kwestia efektywnego nauczania języków obcych jest szeroko dyskutowana. Opublikowany w 1997 roku raport edukacyjny pt. Biała księga kształcenia i doskonalenia. Nauczanie i uczenie się. Na drodze do uczącego się społeczeństwa [tytuł oryginalny: The White Paper on education and training. Teaching and learning - To-wards the learning society, 1995] przywiązuje ogromne znaczenie do nauczania języków obcych i wymiany międzynarodowej uczniów. W raporcie podkreślono, że opanowanie kilku języków Wspólnoty stało się w tej chwili warunkiem koniecznym, pozwalającym obywatelom Unii na skorzystanie z możliwości zawodowych i osobistych (1997, s. 71). Aby umożliwić opanowanie co najmniej dwóch języków obcych, należy - zdaniem autorów raportu - rozpoczynać systematyczną naukę pierwszego języka obcego już w przedszkolu. Niestety metodyka nauczania języków obcych dzieci w wieku przedszkolnym nie doczekała się – według mnie – wystarczającego usystematyzowania i opisania. W związku z tym warto zastanowić się, jak my – nauczyciele – możemy usprawnić proces kształcenia językowego uczniów w wieku przedszkolnym.
Od kilku już lat jestem lektorem języka angielskiego dzieci w wieku przedszkolnym. Zajmuję się ponadto szkoleniem lektorów w zakresie kompetencji dotyczących prowadzenia zajęć z języka obcego dla dzieci w wieku przedszkolnym. Uczestniczę także w regularnych hospitacjach zajęć z języka angielskiego w placówkach wychowania przedszkolnego. W trakcie moich hospitacji oceniam poprawność merytoryczną i metodyczną prowadzonych przez nauczycieli zajęć dydaktycznych. Ogromnie cenię sobie owe obserwacje warsztatu pracy innych nauczycieli. Hospitacje umożliwiają mi zapoznanie się ze sposobami planowania zajęć, konstruowania lekcji oraz wykorzystania środków dydaktycznych przez innych lektorów. Moim celem jest zawsze diagnoza mocnych i słabych stron pracy nauczyciela, a także pomoc w doskonaleniu umiejętności metodycznych obserwowanego lektora.