Opis
Z recenzji prof. dra hab. inż. Mariana Szczerka:
„Książka stanowi pierwsze od ponad pół wieku w kraju tak obszerne ujęcie problematyki przekładni ślimakowych. Stanowi całkowicie nowe ujęcie wiedzy o przekładniach ślimakowych w stosunku do książki Z. Kornbergera z 1978 r. Zaletą książki jest to, że stanowi zwieńczenie dotychczasowych prac dotyczących przekładni ślimakowych wiodącego od wielu dziesięcioleci w kraju ośrodka łódzkiego, mogącego w dodatku korzystać ze wsparcia, również należących do najsilniejszych w kraj, zespołów licznych specjalistów od inżynierii materiałowej czy tribologii. (…) Praca wartościowa i potrzebna. Dotyczy aktualnej problematyki i wykonana na dobrym poziomie merytorycznym.”
Książka podzielona jest na 3 główne części:
część I zawiera rozważania związane z poszukiwaniem rozkładu obciążenia w zazębieniach ślimakowych. Dotyczą one w dużej mierze przekładni zębatych o zębach prostych i skośnych. Jest to część teoretyczna, opierająca się na teorii płyt;
część II dotyczy projektowania przekładni ślimakowych. Omówione są w niej też bariery związane z podanymi zależnościami, a także z uwarunkowaniami eksploatacyjnymi. Stanowi ona wytyczne dla projektantów i konstruktorów przekładni ślimakowych;
część III zawiera teorię i praktykę eksploatacji przekładni ślimakowych. Zamieszczono w niej podstawy wiedzy o zjawiskach związanych z powstawaniem i utrzymywaniem się warstwy smarnej (filmu olejowego) w zazębieniu ślimakowym. Podano zasady doboru środków smarnych i ich ilości, a także sposobów smarowania.
Książkę kierujemy do studentów wydziałów mechanicznych, inżynierów konstruktorów, eksploatatorów przekładni zębatych, pracowników naukowych i osób zajmujących się napędami.