Opis
Jakość pracy szkoły zależy od jakości pracy zatrudnionych w niej nauczycieli"" ta oczywista myśl stała się myślą przewodnią publikacji Przestrzeń edukacyjna -dylematy, doświadczenia i oczekiwania społeczne. Materiały zawarte w książce zostały podzielone na trzy części wynikające z logicznego podziału poruszanych w nich zagadnień. W części pierwszej: W poszukiwaniu wzorów pracy pedagogicznej - w opisie zawodu nauczycielskiego oparto się na refleksjach, jakich dostarczył analizowany materiał historyczny. Zgromadzenie wiedzy na temat tego, co było cenne w praktyce i teorii minionych lat, jest często wskazaniem możliwych rozwiązań dla obecnych problemów edukacyjnych. A dla rozważań nad osobą nauczyciela doświadczenia polskiej myśli pedeutologicznej zawsze pozostają cenne. W części drugiej: Nauczyciel wobec wyzwań zmieniającej się rzeczywistości - zawarte są materiały, które pokazują, jak szeroka skala zagadnień mieści się w pojęciu zawód nauczycielski, jak wiele kwestii jest w stanie umknąć w trakcie codziennej pracy szkolnej. Poruszane w tej części problemy poszerzają naszą wiedzę na temat możliwości wynikających z przekrojowego spojrzenia na ten zawód. Trzecia część: Współdziałanie i opór w relacjach nauczyciel - uczeń prezentuje natomiast możliwe przyczyny kolizji w relacjach między najważniejszymi podmiotami procesu edukacyjnego. Zawiera też wybrane problemy, na jakie może się natknąć pedagog w swej codziennej pracy wychowawczej. Wszystkie przedstawione w tej części teksty są również dowodem na to, jak ważnym wzorcem w procesie wychowania jest osoba nauczyciela.