Opis
Koncepcja podręcznika wynika z formy zapisów zawartych w nowej podstawie programowej oraz ich układu. Rozkład materiału w podręczniku ściśle odpowiada propozycjom zawartym w podstawie i jest z nimi spójny. Podręcznik uwzględnia to, że wiele z zawartych w nim treści będzie przez nauczycieli realizowanych w terenie. W podręczniku znajdą oni wskazówki i pytania aktywizujące, które mogą być dla ucznia zachętą do badania przyrody, rozwiązywania problemów lub wyjaśniania zjawisk. Aby zainteresować ucznia, autorki często odnoszą się do jego własnych obserwacji. Do przeprowadzenia prostych doświadczeń uczeń powinien wykorzystać przyrządy i materiały, które są mu dobrze znane, a które może zastosować w nowej dla niego sytuacji. Wszystko to sprzyja rozbudzaniu kreatywności. Ważną rolę w nowoczesnym podręczniku odgrywają ilustracje, które w sposób obrazowy wpływają na wyobraźnię. Wspomagają proces uczenia się, ułatwiają przyswajanie wiedzy, a jednocześnie inspirują do myślenia i działania.