Opis
Psychologia organizacji i zarządzania opisuje firmę, jako strukturę organizacyjną zarządzaną w głównej mierze zasobami ludzkimi. Ową organizację, jaką jest każdy zakład pracy autor ujmuje z trzech perspektyw: jednostkowej, grupowej i systemowej. Zawarta w książce wiedza psychologiczna na temat jednostkowych właściwości człowieka (procesy poznawcze i inteligencja, osobowość i temperament, mechanizmy motywacyjne itp.) jest wielce przydatna do trafnego doboru i selekcji oraz wykorzystania tzw. dobrych stron w toku pracy i polityce kadrowej. Ujęcie grupowe wskazuje na ważny dla zarządzania fakt, że zasoby ludzkie w zakładzie pracy nie stanowią prostej sumy jednostek lecz zupełnie nową, jakość systemową, pozostającą w interakcji także z zasobami materiałowymi i finansowymi firmy, a przede wszystkim z racjonalnym zarządzaniem. Autor zwraca uwagę na stres organizacyjny, który jest odpowiednim kosztem jaki ponosi człowiek za podporządkowanie się kulturze organizacyjnej. Mamy nadzieję, że będzie się cieszyć dużym powodzeniem, zwłaszcza wśród czytelników z szeroko pojętego kręgu menedżerów różnego szczebla, ale także wśród ekonomistów, administracji państwowej i samorządowej. Osobną grupę adresatów stanowią studenci takich kierunków jak: psychologia, socjologia, zarządzanie, ekonomia, administracja itp., a więc ci wszyscy, którzy są zainteresowani nowoczesnymi metodami zarządzania zasobami ludzkimi w przedsiębiorstwie bezpośrednio jako menedżerowie czy też jako ich doradcy.