Regulamin pracy jest podstawowym dokumentem regulującym zasady organizacji pracy u pracodawcy, który zatrudnia 50 lub więcej pracowników. Należy z nim bezwzględnie zapoznać wszystkich pracowników przed dopuszczeniem ich do pracy. Dobrze opracowany regulamin zabezpiecza pracodawcę na wielu płaszczyznach, również w przypadku sporów sądowych z pracownikami, gdyż można w nim zawrzeć np. katalog podstawowych obowiązków pracowników, których naruszenie skutkuje możliwością rozwiązania umowy o pracę bez wypowiedzenia z winy pracownika (art. 52 KP).
Poradnik ułatwi pracodawcom stworzenie najważniejszego dokumentu wewnętrznego dotyczącego procesu pracy, jakim jest regulamin pracy. W sposób szczegółowy opisane zostały wszystkie zagadnienia, jakie powinny znaleźć się w regulaminie oraz przedstawiono wiele propozycji konkretnych postanowień, które mogą zostać wykorzystane w tym dokumencie.
W publikacji szczegółowo opisano również nowe zasady kontroli trzeźwości i na obecność w organizmach pracowników innych substancji działających podobnie do alkoholu, które będą obowiązywały od 2023 r., w wyniku wejścia w życie nowelizacji Kodeksu pracy. Nowe przepisy spowodują konieczność zmiany dotychczasowych regulaminów pracy przez pracodawców, aby przeprowadzanie takich kontroli w ogóle było możliwe.