Opis
„[…] monografia pana Łukasza Gemziaka ma znaczenie niebagatelne dla stanu badań nad kulturą pierestrojki. Istotą książki jest bowiem nie tyle ukazanie znaczenia kilku wybranych utworów literackich, i nie tyle analiza ich recepcji, co analiza powiązanego z nimi dyskursu krytycznoliterackiego. Jest to analiza modalności, argumentów i obrazów świata towarzyszących komentowaniu konkretnych utworów literackich w ich istotnych kontekstach społecznych – takich jak przewartościowanie dziedzictwa stalinizmu, refleksja nad jego źródłami i naturą, przewartościowanie historii państwa radzieckiego oraz mitologii funkcjonującej w jego kulturze oficjalnej, namysł nad oficjalną aksjologią radziecką i nad wartościami wyznawanymi indywidualnie przez członków społeczeństwa ZSRR.
Ogniskując pytania stawiane materiałowi badawczemu (przede wszystkim – publicystyce krytycznoliterackiej) wokół powyższych kwestii, Autor książki dotyka w istocie istoty modelu kulturowego pierestrojki. W sposób w pełni świadomy, naukowo dojrzały, podbudowany metodologicznie i merytorycznie uzasadniony analizuje krytykę literacką jako materiał ukazujący dokonującą się w społeczeństwie radzieckim transformację kulturową, w tym – mentalną”.
Z recenzji wydawniczej dra hab. Jakuba Sadowskiego