Opis
Celem niniejszego opracowania jest:
- poglądowa analiza partnerstwa publiczno-prywatnego w kontekście przedmiotów praw własności intelektualnej jako dóbr niematerialnych, które są (powinny być) przedmiotem zawieranych umów,
- sondażowa analiza wykorzystania instytucji partnerstwa publicznoprywatnego w Polsce w ostatnich czterech latach,
- analiza partnerstwa jako narzędzia transferu własności intelektualnej, szczególnie w zakresie skali zjawiska, ograniczeń społecznych i instytucjonalnych oraz zakresu jej wykorzystywania i egzekwowania wśród małych i średnich przedsiębiorstw,
- opis dobrych praktyk oraz sformułowanie rekomendacji dla rozwoju idei PPP, szczególnie w obszarze współpracy z małymi i średnimi przedsiębiorstwami.
W opracowaniu za podstawę rozważań o zasadach i rozwoju współpracy podmiotów sektora publicznego z partnerami prywatnymi przyjmuje się polską regulację partnerstwa publiczno-prywatnego stworzoną przez postanowienia ustawy z dnia 19 grudnia 2008 r. o partnerstwie publiczno-prywatnym oraz wcześniejszej z dnia 28 lipca 2005 r. o partnerstwie publiczno-prywatnym wraz z rozporządzeniami wykonawczymi do tych ustaw.
Opracowanie składa się z sześciu rozdziałów.
1. W pierwszym rozdziale skupiono się na determinantach współdziałania międzysektorowego, ze szczególnym uwzględnieniem partnerstwa publiczno-prywatnego.
2. W rozdziale drugim omówiono źródła i podstawowe cechy własności intelektualnej w ujęciu ekonomicznym, w tym nauki o zarządzaniu.
3., 4. Rozdziały trzeci i czwarty zawierają prawne aspekty ochrony własności intelektualnej.
5. W rozdziale piątym zaprezentowano wyniki badań przeprowadzonych w celu rozpoznania skali wspólnej realizacji przedsięwzięć sektora publicznego z podmiotami prywatnymi.
6. Szósty rozdział jest swego rodzaju aneksem – rozszerzeniem zagadnienia komercjalizacji własności intelektualnej, o którym wspomniano w rozdziale trzecim.
Książka skierowana jest do szerokiego grona podmiotów, które mogą występować w roli partnerów współpracujących w formule PPP, ze szczególnym uwzględnieniem: małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP), jednostek badawczo-rozwojowych, centrów transferu technologii, instytucji otoczenia biznesu oraz jednostek samorządu terytorialnego.
Opracowanie zostało przygotowane na zlecenie Ministerstwa Gospodarki przez zespół pracowników i współpracowników Wydziału Zarządzania i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Jagiellońskiego przy współudziale pana Bogusława Węglińskiego – Prezesa IP Management Poland.