Opis
„RYSUJ Z NAMI” to zeszyty ćwiczeń grafomotorycznych przeznaczonych dla dzieci w wieku przedszkolnym.
Zanim dziecko rozpocznie naukę pisania, należy rozwinąć u niego sprawności psychomotoryczne, w których podstawową rolę odgrywają:
- orientacja w przestrzeni (góra, dół, lewo, prawo, nad, pod, itp.) – pomoże to dziecku w rozpoznawaniu i odtwarzaniu kierunku pisania,
- pamięć ruchowa, czyli umiejętność przetwarzania obrazu graficznego na obraz ruchu.
Istotną rolę w procesie przygotowania do nauki pisania ma nabywanie przez dzieci zręczności (sprawności w posługiwaniu się rękami) oraz koordynacji wzrokowo-ruchowej i słuchowo-wzrokowej.
Ćwiczenia zawarte w zeszycie służą wyrobieniu u dziecka umiejętności prawidłowego kierunku kreślenia linii o różnym kształcie. Dziecko kreśli linie po śladzie, wzdłuż linii przerywanej, a rysunki mają na celu powiązanie kształtu linii z konkretnym ruchem lub przedmiotem.
Strzałka na początku linii wskazuje kierunek kreślenia. Najpierw należy kilkukrotne odtworzyć linię na folii, a gdy dziecko potrafi już ją poprawnie narysować, może poprawić linię pisakiem lub kredką w zeszycie.
Rysunki mogą także posłużyć do ćwiczeń w mówieniu (opowiadanie obrazków), nazywaniu kierunków, wielkości, kształtów itp.
W książeczce nie ma poleceń, gdyż każdy nauczyciel lub rodzic potrafi najlepiej dobrać polecenie – odpowiednie dla swoich dzieci lub podopiecznych i zgodne z ich aktualnymi umiejętnościami.