Opis
Publikacja jest zbiorem 14 artykułów napisanych przez dobrych znawców księdza Bosko i jego systemu wychowawczego z różnych ośrodków naukowych z kraju i zagranicy. Artykuły w poszczególnych częściach są wzajemnie powiązane, przez co wprowadzają czytelnika z jednej strony w coraz to nowe zagadnienia, z drugiej zaś odsłaniają przed nim kolejne aspekty, zasady i wyróżniki salezjańskiej sztuki wychowania. Każdy z ukazanych jej aspektów czy obszarów praktycznej realizacji potwierdza uniwersalność i poniekąd ponadczasowość myśli wychowawczej ks. Bosko. Nie oznacza to jednak, że badania nad nią są niepotrzebne. Warto w tym kontekście przywołać słowa wypowiedziane jeszcze przez ks. Edigio Vigan, VII przełożonego generalnego salezjanów, który zwykł był mówić o systemie księdza Bosko jako o nowym systemie prewencyjnym, analogicznie do wyrażeń nowa ewangelizacja czy nowe wychowanie. Według niego, Nowy system prewencyjny oznacza, że musimy ożywić system prewencyjny księdza Bosko w formie nowej, odpowiadając nowym czasom, czyli musimy ożywić charyzmat księdza Bosko u progu trzeciego tysiąclecia!
Z recenzji ks. prof. dra hab. Jerzego Gocko SDB
Salezjańska metoda wychowawcza, zwana potocznie systemem prewencyjnym, była i jest przedmiotem wielu badań zarówno w aspektach pedagogicznych, teologicznych, pastoralnych, psychologicznych itp. Powszechnie uznawana za nowatorską, szczególnie na tle XIX-wiecznych metod wychowawczych, do dzisiaj wykazuje, w wielu wymiarach, swoją aktualność. Szczególnym wyrazem tej aktualności jest integralne ujęcie wychowania, zarówno w aspekcie zasad, jak i praktyki wychowawczej. Wydaje się, że redaktorzy publikacji Salezjańska ars educandi pragnęli właśnie dokonać swoistego rodzaju przeglądu wielu aspektów tej metody: pedagogicznego, terapeutycznego, edukacyjnego, duszpasterskiego (misyjnego), katechetycznego. Taki wybór treści można uznać za potrzebny i wskazany, gdyż pokazuje on, że prewencyjna działalność salezjańska ma duże zdolności przystosowywania się do różnych sytuacji, w których uczestniczy adresat wychowania salezjańskiego.
Z recenzji ks. prof. dra hab. Kazimierza Misiaszka SDB