Tematem publikacji jest polityka transportowa Polski realizowana w sektorze kolejowym w latach 19902020. Lata 90. ubiegłego stulecia są cezurą czasową zmian systemu społeczno-gospodarczego w Polsce, czasu przejścia od gospodarki planowej do rynkowej, zgłoszenia aspiracji przystąpienia do Unii Europejskiej i NATO oraz wyzwolenia w gospodarce potencjału rozwojowego, zapewniającego postęp we wszystkich sektorach gospodarki. Lata 90. XX wieku to również cezura czasowa ówczesnej Unii Europejskiej, przejawiająca się dążeniem do utworzenia Jednolitego Rynku Europejskiego opartego na czterech fundamentalnych zasadach, czyli swobodzie przepływu: kapitału, towarów, usług i siły roboczej. Począwszy od 1991 roku w UE podjęto trudne reformy w trzech ważnych sektorach gospodarki, czyli w sektorze energetycznym, telekomunikacyjnym i kolejowym, których dotychczasowe funkcjonowanie we wszystkich krajach członkowskich oparte było na naturalnych monopolach sieciowych i braku konkurencji wewnętrznej.