Opis
Podręcznik ten wraz z programem nauczania o takim samym tytule otwiera nowy cykl SKARB W SŁOWA ZAKLĘTY do nauczania języka polskiego w klasach 1-3 gimnazjum. Jego koncepcja programowa jest zgodna z założeniami i potrzebami współczesnego zreformowanego gimnazjum. Poza podstawowymi postulatami programu (patrz: "Skarb w słowa zaklęty. Program nauczania języka polskiego w gimnazjum. Przewodnik nauczyciela klasy 1. Przedmiotowy system oceniania"), kształceniem literackim i kulturowym, w tym podręczniku i w całym cyklu realizowane są elementy edukacji filozoficznej i ścieżki śródziemnomorskiej. filozoficzna, w połączeniu z treściami polonistycznymi, ma służyć rozbudzaniu w uczniach potrzeby twórczego myślenia, zadawania pytań na temat miejsca i roli człowieka w świecie. teksty nawiązujące swoją problematyką do tradycji śródziemnomorskiej umożliwiają poznawanie korzeni kultury europejskiej i wskazują na uniwersalny charakter tradycji greckiej i rzymskiej. Autorzy proponują także teksty do realizacji ścieżek: czytelniczej i medialnej oraz regionalnej.ym elementem podręcznika są reprodukcje dzieł malarskich, korespondujące z tematyką tekstów literackich. Reprodukcjom towarzyszą zestawy pytań i poleceń, ułatwiające odczytywanie znaczeń dzieł plastycznych w kontekście utworów literackich. e zaproponowano zarówno teksty, które stanowią kanon lekturowy i mają charakter obligatoryjny, jak i teksty o charakterze fakultatywnym, z których można zrezygnować lub zastąpić je innymi. jnym etapom edukacji w cyklu SKARB W SŁOWA ZAKLĘTY patronują następujące hasła: klasa 1.; "Wierzyć", klasa 2.; "Mieć nadzieję", klasa 3.; "Kochać i rozumieć". Realizujące je podręczniki dla kolejnych klas służą odkrywaniu trzech głównych pojęć i wartości, które ukształtowały kulturę europejską: piękna, dobra i prawdy, pokazanych i rozumianych w szerokim, także współczesnym kontekście. Stąd, poza poznawczymi, wysokie walory wychowawcze podręczników tego cyklu.