Opis
Drugi podręcznik cyklu, którego autorzy konsekwentnie łączą zgłębianie wiedzy i rozwijanie umiejętności z nadrzędną ideą programu "Skarb w słowa zaklęty"; wychowaniem rozumianym jako przyjmowanie określonych postaw wobec fundamentalnych wartości kultury europejskiej. ane w podręczniku dla tej klasy utwory literackie i kulturowe prezentują bohaterów poszukujących piękna, dobra i prawdy. Droga do tych wartości wiedzie przez "wyspy nadziei", "idealne światy", przez wspomnienia o domu i tradycji z domem związanej; przez teksty o zdobywaniu sławy i zdobywaniu świata, przez dosłowne i metaforyczne pustynie; do oazy, miejsca kończącego; tak jak góra w klasie pierwszej; poznawczą wędrówkę. aniu tej wędrówki służą starannie dobrane teksty z klasyki światowej (m.in. niewielkie fragmenty dzieł greckich filozofów) i polskiej oraz teksty współczesne, w których dzisiejszy uczeń odnajdzie te same problemy i pytania, wobec których stawali ludzie na przestrzeni wieków. Dlatego obok Biblii i mitów greckich jest tu "Niekończąca się historia", wiersz Stachury czy współczesny reportaż, obok Jana Kochanowskiego; Julio Cortazar, obok Woltera; Wisława Szymborska, Józef Tischner, Olga Tokarczuk, Krystyna Siesicka.czterech rozdziałów jest zbudowany na zasadzie wyraźnych kręgów tematycznych: otwiera go tytuł adekwatny do treści oraz krótkie omówienie tematyki w nim zawartej. Każdy też jest zamknięty testem powtórzeniowym. Na końcu podręcznika zamieszczono dodatkowo test kompetencyjny, podsumowujący wiedzę i umiejętności nabyte w tej klasie.ką zaletą tego cyklu jest wyjątkowo bogata obudowa metodyczna pod tekstami. Zawsze kilkustopniowa: konkretne wskazówki i rady kierują krok po kroku kolejnymi czynnościami ucznia. Ich efektem będzie poprawnie napisany tekst, jasno sformułowana własna opinia, przeczytany ze zrozumieniem utwór, interesująco zinterpretowany wiersz. Uczeń-badacz, kierowany autorskimi pytaniami i poleceniami, skupia się podczas pracy z tym podręcznikiem na czynnościach analitycznych. Wszystkie polecenia nastawione są na dużą samodzielność ucznia.myślana i starannie wyselekcjonowana oprawa plastyczna tekstów literackich; konieczna w szeroko rozumianym kształceniu kulturowym; jest konsekwentnie realizowana w całym cyklu SKARB W SŁOWA ZAKLĘTY. Tak jak w klasie pierwszej, także w tym podręczniku reprodukcje nie są wyłącznie ilustracyjnymi ozdobnikami, przerywającymi monotonię tekstu pisanego, ale pełnią kilka ważnych funkcji: wprowadzają ucznia w dziedzictwo wielkiego malarstwa europejskiego; są często komentarzem do utworu literackiego, jego wzbogaceniem i rozwinięciem; tekst literacki i obraz pojawiają się obok siebie jako dwa różne sposoby przedstawienia tego samego motywu w kulturze. Podobną funkcję pełnią treści ścieżki medialnej: wskazane przez program tego cyklu i sygnalizowane obok tekstów materiały muzyczne, filmowe i teatralne. Dzięki takiemu układowi niejednokrotnie możliwe jest pokazanie ciągu: tekst; obraz; muzyka, w którym każdy tekst kultury inaczej prezentuje ten sam temat.ęcznikowi towarzyszy przewodnik dla nauczyciela z planem wynikowym i przedmiotowym systemem oceniania oraz zbiór kilkudziesięciu scenariuszy lekcji.