Opis
Obraz i tekst są nośnikami znaczenia. Warstwa wizualna dopełnia znaczenia tekstowe, a także wzbogaca tekst o jakości znaczeniowe i estetyczne. Warstwę tekstową tworzy krótki, zazwyczaj rymowany tekst, personifikujący głoski ukryte w wykrzyknieniach. Te dwie przestrzenie oddziaływania tworzą nierozerwalną całość: słowa wyzwalające skojarzenia wokół wykrzyknień dopełniają sens ukryty w wizualizacji, a wizualizacja materializuje słowne wyobrażenie.
Całość oddziaływań edukacyjnych sprowadza się do wyzwalania myślenia o głosce i literze w dziecięcej świadomości – SŁOWEM („Skuteczne zdziwienie. Wyzwalająca myślenie nauka czytania”), OBRAZEM („Zamieniam się w słuch, czyli opowieści dźwiękiem malowane”) i RUCHEM („Dźwiękoznaki-Literaki. Wyzwalanie myślenia ruchem”) – w wyniku skutecznego zdziwienia. Koncepcja Skutecznego zdziwienia zakłada, że początkową naukę czytania i pisania należy rozpocząć na etapie edukacji przedszkolnej, ponieważ w tym czasie rodzi się dziecięce zainteresowanie obrazem dźwiękowym głoski i graficznym Litery.
W procesie czytelniczego oswajania ważny jest dla nas udział zarówno nauczycieli, jak i rodziców, którzy jak nikt inny znają duchowe potrzeby swoich dzieci i wiedzą, jak ważna jest przyjemność czy nawet radość uczenia się.