Opis
Katalog towarzyszy wystawie pod tym samym tytułem. Prezentowane w nim czarno-białe fotografie to prace Brazylijczyka Cristiana Mascara, który w trakcie trzech podróży do Polski odwiedził cztery miasta: Gdańsk, Warszawę, Łódź i Kraków. Za punkt wyjścia artysta obrał sobie dawne ośrodki przemysłu ciężkiego, aby następnie powiązać je z mieszkaniami ludzi, którzy tam pracowali. Mascaro szukał śladów ludzi w drodze z miejsca pracy do miejsca zamieszkania, śladów ich codziennego życia. Z kolei Sławomir Rumiak, autor publikowanych w katalogu kolorowych kadrów z filmu wideo, stawił czoła miejscu ekstremalnemu, jakim jest Sao Paulo. W mieście tym, liczącym do 25 milionów mieszkańców, ludzka obecność zaznacza się na każdym kroku, artysta tymczasem próbuje uchwycić je jako miasto bez ludzi – w samych śladach niegdysiejszych niezliczonych przybyszów szukających pracy. Podróżowanie między Brazylią a Polską – między życiem a pracą, pracą a przestrzenią życiową – zaczyna się od tajemnicy.