Opis
Celem niniejszej monografii było zebranie tekstów dotyczących różnych aspektów, w jakich człowiek rozwija się lub może się rozwijać w dorosłości. Założeniem było uwzględnienie również opracowań, które pomogą w odpowiedzi na pytania: 1) Co jest możliwe do rozwinięcia i jakie właściwości niektórzy rozwijają w dorosłości? 2) Kto je rozwija, od czego to zależy, w jakich warunkach jakości te bywają rozwijane? 3) Dlaczego warto (lub nie) je rozwijać – jakie są tego konsekwencje dla jednostki oraz innych?
Monografia zawiera zarówno teksty empiryczne (doniesienia z badań), jak i o charakterze teoretyczno-problemowym i przeglądowym. Ideą książki było również szerokie, interdyscyplinarne spojrzenie na rozwój człowieka dorosłego. Przeważają w niej teksty psychologiczne, ale znajdziemy tu również odniesienia do spojrzenia na rozwój człowieka z punktu widzenia innych dyscyplin, takich jak np. pedagogika (andragogika), czy odwołanie do koncepcji filozoficznych oraz religioznawczych.Książka została podzielona na trzy części: 1) dotyczącą aktywności autonarracyjnej w kontekście rozwoju człowieka dorosłego, 2) opisującą rozwój poszczególnych struktur psychicznych w okresie dorosłości oraz 3) traktującą o mechanizmach procesów rozwojowych w okresie dorosłości.
Od redaktora