Opis
„Wolność stale trzeba zdobywać, nie można jej tylko posiadać. Przychodzi jako dar, utrzymuje się jako zmaganie” (Karol Wojtyła). W tym kontekście dostrzeżono, jak istotną rolę odgrywa kategoria odpowiedzialności w należytym utrzymywaniu i korzystaniu z uzyskanej wolności, która jest przecież nie tylko wartością i potrzebą człowieka, ale także przejawem jego natury.
Krótkowzroczność ekonomiczna, a także różne skrajnie egoistyczne ideologie narzucane społecznościom na przełomie XX i XXI wieku, ostatecznie doprowadziły do olbrzymiego kryzysu gospodarczego, przez licznych komentatorów postrzeganego jako efekt odrzucenia zasad etycznych, a w szczególności zaniedbań, jakie wynikły z braku odpowiedzialności w perspektywie działań społeczno-gospodarczych.
Publikacja wpisuje się w zbiór opracowań, które podejmują refleksję nad społeczną odpowiedzialnością biznesu, ale w istotnym stopniu różni się od nich. Owym wyróżnikiem jest podmiot, który określa społeczna odpowiedzialność – jest nim organizacja. Opisana problematyka została więc nie tylko sprowadzona do wymiarów ekonomicznych – społecznej odpowiedzialności, ale też ujęta w perspektywę społeczną i etyczną. Wszak organizacją są zarówno firmy czy przedsiębiorstwa zajmujące się działalnością stricte biznesową, jak i różnego rodzaju instytucje z tzw. trzeciego sektora, czyli organizacje non profit, które swe działania kumulują wokół realizacji zadań pro publico bono.
Odpowiedzialność społeczna stopniowo przestaje być ekstrawagancją czy modą. Zglobalizowana rzeczywistość niejako wymusza, by stała się pewnego rodzaju standardem działań gospodarczych. Dlatego też autorzy wyrażają nadzieję, że niniejsza książka nie tylko przyczyni się do zobrazowania istoty społecznej odpowiedzialności, ale przede wszystkim stanie się „głosem wołającego”, który z pełnym zaangażowaniem rozpowszechnia konieczność wdrażania tych postaw w szeroko rozumianej aktywności społeczno-gospodarczej.
Ze Wstępu