Opis
Książka o skutecznej edukacji dzieci dla nauczycieli i dla rodziców starszych przedszkolaków
W jaki sposób osiągnąć dobre efekty wychowawcze i prowokować dorosłych do kierowania w mądry sposób edukacją dzieci?
Nie wystarczy wiedzieć, jakie zabawy i sytuacje zadaniowe należy organizować starszym przedszkolakom, lecz trzeba mieć świadomość, jakie są ich możliwości umysłowe. Publikacja Starsze przedszkolaki. Jak skutecznie je wychowywać i kształcić w przedszkolu i w domu pod red. prof. Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej zawiera wiedzę stanowiącą bazę dla wszystkich zakresów działalności pedagogicznych. W książce znajdują się nowe i mało znane informacje o skutecznych sposobach kierowania uczeniem się starszych przedszkolaków, o których powinien wiedzieć każdy świadomy nauczyciel i rodzic.
To ponad 400-stronicowa skarbnica praktycznej wiedzy, w której znajdziemy gotowe odpowiedzi na zagadnienia:
Wprowadzenie do edukacji domowej i przedszkolnej starszych przedszkolaków
Relacje pomiędzy edukacją domową, przedszkolną i szkolną
Nowe sposoby kierowania procesem uczenia się dzieci
Organizacja procesu uczenia się
Konstruowanie autorskich programów wychowania przedszkolnego
Edukacja starszych przedszkolaków w domu i w przedszkolu
Kształtowanie u dzieci zdolności do rozróżniania dobra od zła
Wychowanie społeczne dzieci
Dbałość o rozwój mowy
Wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych
Kształtowanie u dzieci umiejętności samoobsługowych
Wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznych dzieci
Wdrażanie starszych przedszkolaków do dbałości o bezpieczeństwo
Wychowanie przez sztukę
Wychowanie techniczne
Edukacja przyrodnicza
Wielostronne kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania
Wspomaganie rozwoju umysłowego starszych przedszkolaków
wraz z edukacją matematyczną
Wychowanie rodzinne i obywatelskie
Niektóre problemy przygotowania dzieci do podjęcia nauki w szkole
Dbałość o pozytywny wizerunek szkoły
Rozsądnie i merytorycznie o obniżeniu obowiązku rozpoczynania nauki szkolnej oraz odroczeniu z obowiązku szkolnego niektórych dzieci
„(…) Książkę tę – z jednej strony – należy traktować jako kontynuację cyklu publikacji prof. Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej i Ewy Zielińskiej, rozszerzających wiedzę rodziców i nauczycieli o tym, jakie są prawidłowości rozwojowe, dlaczego, w jaki sposób i w oparciu o jakie założenia koncepcyjne należy wspierać dzieci w rozwoju, wychowaniu i edukacji. Z drugiej zaś strony, jest to książka różniąca się od wcześniejszych, gdyż jako jedna z pierwszych bezpośrednio nawiązuje do Podstawy programowej wychowania przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania przedszkolnego (Rozporządzenie MEN z dnia 27 sierpnia 2012 r.). Stąd też wynika jej oryginalność, wyjątkowość i aktualność. To nie tylko kompendium wiedzy, ale – należy przypuszczać, że stanie się również kanonem literatury przedszkolnej. (…) Łączy bowiem wielką erudycję i doświadczenie pedagogiczne z niezwykłą wrażliwością i niespotykaną wręcz umiejętnością kontaktu z czytelnikiem”.
Fragment recenzji dr hab., prof. Ewy M. Kuleszy
Akademia Pedagogiki Specjalnej w Warszawie