,,Główna teza pracy polega na tym, że status prawny marszałka województwa, mimo stosunkowo krótkiego okresu, jaki minął od jego powołania, e w o l u u j e stosownie do zmian pozycji i zadań województwa samorządowego w systemie samorządu terytorialnego oraz warunków prawnych i politycznych, w jakich działa samorząd. Dr J. Sobczak podkreśla przynajmniej dwie przesłanki owej ewolucji. Po pierwsze, co wydaje mi się interesujące, Autor widzi marszałka niejako na <> przeciwstawnych sobie tendencji rozwoju Polski: realizacji i poszanowania konstytucyjnej zasady decentralizacji oraz kreowania rozwiązań prawnych opartych na umacnianiu centralizmu państwa. Jak twierdzi Autor, umacnianie się w systemie ustrojowym jednej z tych tendencji w poważny sposób wpływa na zmianę pozycji prawnej marszałka województwa. Autor - jako niezwykle bystry obserwator polskiego życia politycznego - widzi w praktyce ustawodawczej ostatnich lat ograniczanie zadań samorządu województwa i właściwości marszałka na rzecz organów administracji rządowej. W poszczególnych rozdziałach pracy wskazuje rozwiązania prawne, które podkreślają tę tezę. Po drugie, skoro rośnie znaczenie województw jako regionów, to wzrasta pozycja marszałka w mechanizmie współpracy europejskiej. Przekonywująca jest myśl, że <>, któremu ustawy powierzyły realizację zdecentralizowanej polityki rozwoju, jest obecnie pierwszorzędna. Sądzę, że potwierdzeniem tego są nasze obywatelskie obserwacje funkcjonowania samorządu. Stąd wynika postulat de lege ferenda Autora: celowe jest ustawowe ukształtowanie jednoznacznej, formalnej pozycji marszałka jako jednoosobowego organu wykonawczego samorządu województwa"".
Z recenzji prof. dr. hab. Mirosława Granata