Opis
Nauka czytania sylab jest ważnym elementem terapii logopedycznej. Wspólne głośne czytanie sylab wywołuje aktywność obu półkul mózgowych oraz umożliwia budowanie struktury istmus w spoidle wielkim. Dzięki tym działaniom uruchomione zostają procesy kompensacyjne. To właśnie interakcje międzypółkulowe warunkują zmiany plastyczne uszkodzonych struktur mózgu.
Badania przeprowadzone przez lek. med. dr nauk med. Barbarę Maciejewską udowodniły, że ćwiczenia w czytaniu zmieniają wzór aktywności mózgowej. Od wielu już lat wiadomo, że w sytuacji fleksyjnego języka polskiego umiejętność czytania tekstów ze zrozumieniem zdeterminowana jest możliwością czytania sylab. Wszystkie dzieci z zaburzeniami komunikacji językowej (dzieci z wadami wymowy, z niedokończonym rozwojem mowy, z Zespołem Downa i niepełnosprawnością intelektualną) mają utrudnione przetwarzanie języka w strukturach prawej półkuli mózgu i dlatego nie mogą uczyć się skutecznie czytać metodą analityczną (przez głoskowanie). Dotyczy to także dzieci autystycznych, z zespołem Aspergera, z afazją i alalią.
Przygotowane zostały paradygmaty (zestawy) wszystkich sylab, zgodnie z zasadą maksymalnego ułatwiania dzieciom pierwszego etapu czytania. Sylaby zostały zapisane wielkim drukiem, czcionką bezszeryfową.
Umiejętność czytania sylab pozwoli dziecku szybko i skutecznie nauczyć się czytać i rozumieć
teksty pisane.