Opis
Osią prezentowanych opracowań jest dziecko z zaburzeniami ontogenezy. Manifestują się one w różnych sferach rozwoju. Jedną z nich jest mowa, której zaburzenia zostały w przygotowanej monografii w specjalny sposób oświetlone. Redaktorzy przyjmują postawę kompleksowego traktowania dziecka z niepełnosprawnością, co bezpośrednio przekłada się na bogaty katalog tematów artykułów ukazujących różne trudności w ontogenezie dzieci niepełnosprawnych: od problematyki niemówienia, poprzez różne objawy zaburzeń mowy, po zaburzenia emocjonalne, poznawcze i trudności w rozumieniu własnej seksualności, jak również religii.Idea synergicznego działania różnych czynników podczas pomocy dziecku z zaburzeniami w rozwoju jest nie tylko nadrzędnym credo monografii, ale także często charakterystyczną postawą, jaka przebija z tekstu poszczególnych Autorów. Wydaje się, że Redaktorom tomu udało się zgromadzić wokół swojego projektu Osoby, które prezentując różne zawody, metodologie i obszary badań, pod jednym względem myślą w sposób podobny o dziecku z zaburzeniami w rozwoju. Prezentują bowiem postawę holistycznego i z gruntu humanistycznego traktowania dziecka z niepełnosprawnością, które ma prawo do optymalnego rozwoju, na miarę swoich możliwości.Autorów publikacji łączy także inna cecha doświadczenie praktyczne, a u wielu obok praktycznego naukowe. To niezwykłe połączenie, które bezpośrednio przekłada się na rodzaj podejmowanych tematów i sposób ich ujęcia.prof. UŚ dr hab. Danuta Pluta-Wojciechowska