Opis
Wprowadzenie (Roman Jusiak)
Roman Jusiak
Refleksje o pedagogice i naukowych badaniach pedagogicznych
1. Pedagogika jako dyscyplina zajmująca się wychowaniem
2. Unaukowienie pedagogiki
3. Metodologia badań pedagogicznych
Zakończenie
Bibliografia
Roman Jusiak
Ogólna charakterystyka pedagogiki opiekuńczej
Wstęp
1. Geneza i historia pedagogiki opiekuńczej
2. Istota i funkcje pedagogiki opiekuńczej
3. Związek opieki z wychowaniem
Zakończenie
Bibliografia
Andrzej Łuczyński
Środowisko rodzinne jako podstawowe miejsce zaspokajania potrzeb rozwojowych człowieka
Wstęp
1. Ogólne informacje o środowisku
2. Środowiskowe perspektywy rozwoju osoby ludzkiej
3. Rodzina jako naturalne środowisko rozwoju człowieka
4. Rodzinny wymiar ludzkiej egzystencji
5. Optymalne zaspokajanie potrzeb warunkiem rozwoju
6. Postawy wychowawcze rodziców
6.1. Postawy prawidłowe
6.2. Postawy nieprawidłowe
7. Skutki deprywacji potrzeb dziecka
8. Środowisko rodzinne w międzykulturowej przestrzeni życia społecznego
9. Wychowawczy charakter kultury środowiska rodzinnego
Bibliografia
Lidia Pietruszka
Rodzina naturalnym środowiskiem opiekuńczo-wychowawczym
Wstęp
1. Wielość ujęć w pedagogicznym pojmowaniu "rodziny"
2. Funkcje rodziny i ich klasyfikacje
3. Dysfunkcja i patologia środowiska rodzinnego
3.1. Zjawisko dysfunkcji rodziny
3.2. Zjawisko patologii rodziny
4. Funkcja opiekuńcza i wychowawcza rodziny
4.1. Funkcja opiekuńcza
4.2. Funkcja wychowawcza
Zakończenie
Bibliografia
Lidia Pietruszka
Aktywność opiekuńcza i wychowawcza w opiece nad dzieckiem opuszczonym i osieroconym
Wstęp
1. Dziecko w rodzinnych formach opieki zastępczej
1.1. Rodzina adopcyjna
1.1.1. Jawność i tajemnica adopcji
1.1.2. Warunki powodzenia adopcji
1.2. Rodzina zastępcza
1 3 Rodzinny dom dziecka
1.4. Wioski dziecięce SOS
1.4.1. Wychowankowie Wiosek Dziecięcych SOS w Polsce
1.5. Specyfika rodzinnych form opieki zastępczej w opiece nad dzieckiem osieroconym
2. Dziecko w instytucjonalnych formach opieki zastępczej
2.1. Placówka interwencyjna
2.2. Placówka socjalizacyjna
2.2.1. Zmiany w organizacji placówki
2.3. Specyfika instytucjonalnych form opieki zastępczej w opiece nad dzieckiem osieroconym
3. Kierunki zmian w systemie opieki nad dziećmi i młodzieżą
Zakończenie
Bibliografia
Tomasz Wach
Resocjalizacja jako szansa na podtrzymanie integralności rozwoju w sytuacji występujących obciążeń
Wstęp
1. Społeczne tło postaw i zachowań problemowych wymagających ukierunkowanego resocjalizująco wsparcia rozwojowego
1.1. Systemowy charakter oddziaływań wychowawczych, resocjalizacyjnych i socjalnych
1.2. Wybrane warunki formalne skuteczności oddziaływań wychowawczo-resocjalizujących
2. Udział w procesie resocjalizacji a szanse na integralny rozwój osobowy
2.1. Zasoby i obciążenia rozwojowe oraz relacyjność związków międzyludzkich w oddziaływaniach resocjalizacyjnych
2.2. Aktywność własna osób i rodzin a jakość uzyskiwanych efektów wychowawczych
3. Wybrane procesy społeczne a system wsparcia resocjalizacyjnego
Zakończenie
Aneks
Bibliografia
Roman Jusiak
Społeczne elementy pedagogii chrześcijańskiej
Wstęp
1. Ogólna charakterystyka pedagogii chrześcijańskiej
2. Założenia filozoficzne pedagogii chrześcijańskiej
3. Religijne podstawy wychowania chrześcijańskiego
4. Wychowanie chrześcijańskie formowaniem osobowości społecznej
Zakończenie
Bibliografia
Roman Jusiak
Pedagogia społeczna Mistrza z Nazaretu
Wstęp
1. Fenomen Jezusa z Nazaretu
2. Ogólna charakterystyka Mistrza z Nazaretu
3. Cechy pedagogii Jezusa
4. Społeczne aspekty pedagogii Jezusa
5. Jezus jako wzór życiowego postępowania
Zakończenie
Roman Jusiak
Katolicka myśl społeczna a pedagogika społeczna, pedagogika opiekuńcza i pedagogika resocjalizacyjna
Wstęp
1. Kościół katolicki, jego natura i funkcje
2. Nauczanie społeczne Kościoła
3. Katolickie wychowanie społeczne
4. Wartości chrześcijańskie i moralne w pedagogice społecznej, opiece międzyludzkiej i aktywności resocjalizacyjnej
Zakończenie