Opis
Debata przedstawiona w niniejszym tomie koncentruje się na czterech kręgach zagadnień. Pierwszy z nich, wprowadzający, poświęcony jest ogólnym problemom zmiany społecznej i stanowi istotny kontekst dalszych rozważań. Po prezentacji ważniejszych psychologicznych i lingwistycznych aspektów pojęcia "zmiana" następuje omówienie cech współczesnej zmiany społecznej i - co jest ważne ze względu na tematykę tomu - zmiany edukacyjnej. Druga część dotyczy problematyki trwałości i zmiany w szkolnictwie wyższym. Znajdują się tu: opracowania na temat relacji między aktualnymi zmianami w szkole wyższej a jakością kształcenia, rozważania poświęcone kształceniu pedagogów w kontekście zmian i reform w szkolnictwie wyższym, refleksje na temat elementów trwałych w szkole wyższej oraz dokonujących się zmian tożsamości uniwersytetu. Dopełniają je wypowiedzi o zrównoważonym rozwoju na uniwersytecie oraz zmianie sposobu myślenia o uczeniu się dorosłych.
W trzeciej części zawarte są wybrane oceny współczesnych problemów i zjawisk w szkolnictwie wyższym. Pierwsza z nich ujmuje problematykę wspólnoty akademickiej i tożsamości studenta w kontekście wpływów różnych ideologii. Kolejne opracowania dotyczą "grzechów głównych" kształcenia nauczycieli i relacji między ich kształceniem a zatrudnieniem. W jednym z opracowań podjęto też zagadnienia funkcjonowania studentów niepełnosprawnych w środowisku akademickim.
Książkę zamyka część poznawcza, w której autorzy przedstawiają egzemplifikację zagraniczne zmian zachodzących w szkołach wyższych. Szerzej zaprezentowane są doświadczenia związane z wprowadzeniem tych zmian w Republice Czeskiej, w krajach nordyckich i Anglii.
Niniejsza książka nie wyczerpuje - co jest oczywiste - problematyki przebiegu zmian na uczelniach wyższych, w tym także tych, które zostały zainicjowane przez wprowadzenie nowych ustaleń legislacyjnych. Przybliżają jednak refleksje, odczucia i aktualne problemy, które nurtują nauczycieli akademickich.