Opis
Monografia obejmuje praktyczne zagadnienia prawa autorskiego w dziedzinie sztuk plastycznych, które wraz z postępującą komercjalizacją i profesjonalizacją rynku sztuki zyskują coraz większe znaczenie. Zakres przedmiotowy publikacji nawiązuje do systematyki prawa autorskiego, koncentrując się wokół pojęcia utworu, statusu twórcy, autorskich praw majątkowych i osobistych oraz dozwolonego użytku utworów chronionych. Tak wyznaczony zakres tematyczny pozwala na przekrojowe zapoznanie się z problematyką prawa autorskiego w sztuce, które zostało uzupełnione licznymi odwołaniami do orzecznictwa, wieloma przykładami i praktycznymi wskazówkami.
Wybór analizowanych zagadnień został oparty na kryterium praktycznym, wynikającym z doświadczeń zawodowych autora. Zamierzeniem publikacji jest zachowanie merytorycznego wywodu, wspartego aktualnymi poglądami doktryny i orzecznictwem, przy zastosowaniu przystępnej formy przekazu, która będzie zrozumiała i czytelna nie tylko dla specjalistów, lecz także dla osób niedysponujących wykształceniem prawniczym.
Publikacja adresowana jest przede wszystkim do praktyków prawa – radców prawnych, adwokatów, sędziów, a także do twórców, artystów oraz innych uczestników szeroko rozumianego rynku sztuki w Polsce, takich jak marszandzi, kolekcjonerzy, pracownicy galerii, domów aukcyjnych, muzeów, instytucji kultury i instytucji wystawienniczych.
Piotr Łada – adwokat, członek Izby Adwokackiej w Warszawie, kulturoznawca, historyk sztuki. Jego zainteresowania zawodowe koncentrują się na prawie autorskim, prawie gospodarczym, prawie spółek i prawie karnym. Ekspert z zakresu prawa sztuki i kultury, wykładowca, szkoleniowec i trener z zakresu prawa autorskiego, autor artykułów eksperckich.