Opis
Tak jak w czasie przeprowadzonego niedawno oczyszczenia fresków usunięto warstwa po warstwie nagromadzony na nich przez stulecia brud, tak na kartach tej książki podjęto próbę zmycia z najsłynniejszego i najpopularniejszego skarbu sztuki na świecie całych wieków uprzedzeń, cenzury i zwykłej głupoty. Nigdy już nie spojrzymy na Kaplicę Sykstyńską Michała Anioła tym samym okiem.
Pięćset lat temu Michał Anioł rozpoczął prace nad malowidłami na sklepieniu Kaplicy Sykstyńskiej, które stały się najsłynniejszym na świecie dziełem sztuki. Każdego roku miliony ludzi przyjeżdżają do Rzymu, by je oglądać – największy na świecie fresk w najświętszej kaplicy chrześcijaństwa. Na owym olbrzymim, wspaniałym dziele nie ma jednak ani jednego przedstawienia chrześcijańskiego.
Tajemnice Kaplicy Sykstyńskiej są fascynującą opowieścią o tym, jak Michał Anioł wplótł w malowidła przesłanie braterstwa, tolerancji i wolnomyślności, by wesprzeć „towarzyszy podróży” w dążeniu do stawienia oporu represyjnemu Kościołowi tamtej epoki.
„Dzięki wieloletniej nauce w pewnej ustronnej szkole we Florencji, ogarnięty chęcią dotarcia do prawdy zawartej w tekstach judaistycznych i kabalistycznych, prawdy stojącej w sprzeczności z przyjętą doktryną chrześcijańską, Michał Anioł pragnął przekazać widzom to, w co tak głęboko wierzył. Nie miał zamiaru pozwolić Kościołowi, by zamknął mu usta. Do przekazania tego, czego nie pozwalano mu powiedzieć otwarcie, użył tajemnego języka, znajdując genialny sposób komunikacji z wszystkimi, którzy są na tyle dociekliwi, by się go nauczyć”. (Z Przedmowy)
Blech i Doliner wyjaśniają, co miał na myśli Michał Anioł, malując anioły sprytnie przedrzeźniające papieża, jego mecenasa, jak udało mu się przemycić w pozornie pobożnych przedstawieniach treści heretyckie i w jaki sposób zdołał zrealizować życiowy cel: połączenia mądrości opartej na wiedzy z krytyką religii. Tajemnice Kaplicy Sykstyńskiej wydobywają na światło dzienne sekrety, które przez wieki kryły się w zasięgu wzroku.
„Tak jak malowidła Michała Anioła w Kaplicy Sykstyńskiej wywarły niezatarty wpływ na sztukę, tak ta książka spowoduje, że nieodwracalnie zmieni się sposób patrzenia na nie, a przede wszystkim myślenia o nich!” – Enrico Bruschini, oficjalny historyk sztuki przy ambasadzie Stanów Zjednoczonych w Rzymie.
„Trudno uwierzyć, że Kaplica Sykstyńska – ozdobiona freskami przez Michała Anioła, jednego z największych artystów zachodnich, badana przez zastępy historyków sztuki i oglądana przez miliony turystów – mogła wyjawić tajemnice o tak ogromnym znaczeniu. A jednak wszystko wydaje się prawdą. Ta pełna zdumiewających rewelacji książka, oparta na dokładnych badaniach i klarownej analizie, dostarcza przede wszystkim fascynujących interpretacji. – Jonathan Harr, autor The Lost Painting i A Civil Action
Rabin Benjamin Blech jest wykładowcą, przywódcą religijnym i międzynarodowej sławy nauczycielem. Laureat nagrody American Educator of the Year, od roku 1966 prowadził wykłady z Talmudu na Yeshiva University. Napisał jedenaście książek, współpracował z „New York Timesem”, „Newsweekiem” i „Newsday”. Mieszka w Nowym Jorku.