Opis
Aleksander Czeriepnin jest centralną postacią w ważnej rosyjskiej dynastii muzycznej. Jego ojciec Mikołaj, uznany kompozytor i dyrygent, napisał pierwszy balet dla Baletu Rosyjskiego Diaghiliwa, a synowie Aleksander i Iwan oraz wnukowie Serge i Stefan również byli kompozytorami. Młody Aleksander wkrótce stał się płodnym kompozytorem i zaprzyjaźnił się z jednym z uczniów ojca, 8 lat od niego starszym Siergiejem Prokofiewem. Prokofiew często bywał w jego domu rodzinnym i grał swoje wczesne utwory fortepianowe. Gdy rewolucja ogarnęła Petersburg, Mikołaj przeprowadził się z rodziną do Gruzji. Bogactwo gruzińskiej muzyki ludowej fascynowało Aleksandra i miało wpłynąć na jego późniejszą twórczość. Gdy rewolucja w końcu dotarła do Tbilisi, rodzina przeniosła się do Paryża.
Muzyka Czeriepnina jest opisywana jako spontaniczna, świeża i czysta w stylu. Mówi się o niej jako o mieszance romantycznych tradycji Rachmaninowa i Skriabina z satyrą i groteską wczesnego Prokofiewa.
6 koncertów fortepianowych obejmuje lata 1919-65. Pierwszy jest podobny do 1. koncertu Prokofiewa. Utwór jednoczęściowy i wspaniały debiut koncertowy.
Koncert 2. jest dziełem pełnym mocy o dużym liryzmie, podczas gdy 3. jest nerwowy, napięty, wykazuje otwarcie modernistyczny styl. 4. zainspirowany został przez folklor chiński. 5. powstał na zlecenie Festiwalu w Berlinie i po raz pierwszy wykonany w 1963. Część fortepianowa jest genialna i wymagająca. 6. koncert z 1965 i po raz pierwszy wykonany w 1972 w Lucernie przez Kublika jest podsumowaniem pracy i mądrości kompozytora. Wielka sekcja perkusji przyczynia się do pełnej wigoru części wstępnej i końcowej, okalających soczyście romantyczne Andantino, które zwraca się to stylu rosyjsko-orientalnego Rimskiego.
• „Dyrygent i orkiestra wydają się utrzymywać entuzjastyczną kontrolę nad wyraźnie wymagającą partyturą, a nagranie potrafi sprostać różnorodnym wymaganiom”.
Gramophone January 2004
• Po raz pierwszy dostępne w zestawie 2 CD: 6 kompletnych koncertów fortepianowych rosyjskiego kompozytora Aleksandra Czeriepnina
• Wczesne utwory Czeriepnina pozostają w tradycji rosyjskich romantyków – Czajkowskiego i Rachmaninowa. Później rozwinął on swój własny oryginalny styl, w którym neoklasycystyczne i modernistyczne elementy (Strawiński, Prokofiew) mieszają się z jego rosnącą fascynacją kulturą słowiańską i orientalną.
• Egzotyczne, pełne wirtuozerii, kolorowe i bardzo przyjemne w odbiorze: wspaniałe i wartościowe wzbogacenie kolekcji koncertów fortepianowych Brilliant Classics. Cudowne wykonania sławnej Noriko Ogawa, licencjonowane przez BIS.