Opis
Nowy numer o powrotach sarmatyzmu, a w nim Czapliński o przemianach form polityczności sarmatyzmu masowego od czasów powojennych do dziś, Niedźwiedź o sarmatyzmie pojętym jako narodowa „tradycja wynaleziona” – współczesna narracja o polskiej przeszłości, Kubiak o polskim dyskursie peryferyjnym wokół narracji sarmackich, widzianym z nowej perspektywy, Kolarzowa o kształtowaniu polskiej tożsamości narodowej w warstwie chłopskiej, Bohuszewicz o kategorii sarmatyzmu w „Gazecie Wyborczej”, Obirek o historycznych korzeniach współczesnych zachowań religijnych. Koehler rozpracowuje stereotypy na temat sarmackiej religijności, Obremski porównuje sposoby opisu ciała w kulturze sarmackiej i współczesnej, Grochowski analizuje semiotykę wąsów pojętych jako emblemat kultury sarmackiej. W numerze również teksty z kręgu kultury dawnej: m.in. Niebelska-Rajca o renesansowej recepcji kategorii Arystotelesa, Bajer o klasycznej teorii tragedii w perytekstach staropolskich, Pieczyński o trawestacjach tekstów religijnych w staropolskich utworach politycznych. Ponadto przekład tekstu Barbary H. Rosenwein o emocjach w opisie historiozoficznym – o koncepcji „wspólnot emocjonalnych” i progresywnego emocjonalnego rozwoju społeczeństwa Zachodu.