Opis
Ta bogato ilustrowana książka poświęcona jest 58 letniej historii polskiej żegludze pasażerskiej oraz ludziom, dzięki którym dzieje pływających pod biało-czerwoną banderą transatlantyków są powodem do dumy i podziwu. Książka jest pierwszą tak obszerną publikacją na polskim rynku wydawniczym poświęconą pasażerskim transatlantykom - prawdziwa kopalnia wiedzy o pływających pod polską banderą statkach pasażerskich, począwszy od pierwszego parowca s/s ""Polonia"" (zakupionego od Duńczyków w 1930 r. razem z ""Kościuszką"" i ""Pułaskim""), poprzez ""Piłsudskiego"", ""Sobieskiego"", ""Chrobrego"", ""Jagiełłę"", aż po jednostki najsłynniejsze - ""Batorego"" i ""Stefana Batorego"", który przeszedł do historii światowej żeglugi jako ostatni transatlantyk o napędzie parowym i w 1988 r. zakończył prawie 150-letnią historię pasażerskiej żeglugi między Europą a Kanadą. Książka Jerzego Drzemczewskiego (publicysty morskiego, rzecznika prasowego PLO, wieloletniego redaktora naczelnego pisma morskiego ""Namiary"") i Tadeusza Ślebiody (wieloletniego oficera na ""Batorym"" i głównego intendenta PLO), który nie doczekał jej publikacji (zmarł w trakcie pracy nad monografią w sierpniu 2001 r.), przywraca pamięć o najsłynniejszych i owianych legendą zamorskich podróżach liniowców pod biało-czerwoną banderą. Zgromadzono w niej bogaty i niezwykle zróżnicowany materiał - relacje i wypowiedzi uczestników rejsów, nigdzie niepublikowane dotąd fotografie z archiwów Polskich Linii Oceanicznych, Muzeum Miasta Gdyni, Centralnego Muzeum Morskiego, a przede wszystkim prywatnych zbiorów autorów monografii, załóg statków i uczestników podróży oraz dane statystyczne, dokumenty, plakaty, mapy podróży, historyczne pamiątki i rozkłady rejsów. Książka jest dość obszerna, składa się bowiem z 392 stron formatu 22,5 x 30 cm. Największym jej atutem jest jednak prezentowany w niej materiał ilustracyjny. W książce znajdują się 883 zdjęcia i inne ilustracje.