Temat  książki usytuować  można  w  różnych  perspektywach:  przeobrażeń  w  sferze  pracy,  zmian  we  wzorach  przebiegu  karier, rozwoju człowieka dorosłego, edukacyjnych wyzwań współczesnego świata. Refleksje nad kategoriami pojęciowymi ujętymi w tytule książki budują jej strukturę. W ujęciu całościowym rozdziały prezentują szeroki ogląd tematu, równocześnie jednak ukazują też różnorodne te teoretyczne podejścia  do  omawianych  zagadnień  z  autorskim  ustosunkowaniem się  do ważności  podejmowanych  kwestii.  Niektóre  z  tekstów  wyraźnie  zorientowane są na problematykę karier, inne poprzez prezentowane analizy łączą problemy  rynku  pracy  z  wzorami  przebiegu  karier,  czy  też  rynku  pracy  i  wyzwań,  istotnych  dla  całożyciowego  uczenia  się  i  rozwoju  człowieka  dorosłego.
W  prezentowanych  Czytelnikowi  tekstach  Autorzy opisują,  zachodzące  w różnym wymiarze i z różnej perspektywy, relacje między całożyciowym uczeniem  się,  rynkiem  pracy  a  rozwojem  jednostkowym,  społecznym  czy instytucjonalnym.