Opis
Książka podejmuje zagadnienie poznania Bożego. Podstawowym źródłem do badania tego problemu są teksty św. Tomasza z Akwinu. Poznanie Boże według niego jest przede wszystkim absolutnie doskonałe a przy tym całkowicie wsobne także w odniesieniu do bytów innych niż On Sam. Tak nakreślona koncepcja Bożego poznawania natrafia na barierę predestynacyjną. Zasada doskonałego i wsobnego poznawania rzeczy trudno uzgadnia się z zasada rzeczywistej przygodności przyszłych przygodnych zdarzeń w tym z problematyką wolnej woli, ostatecznym przyczynowaniem zła, problemem kary, nagrody i przeznaczenia. Wobec struktury Tomaszowego ujęcia poznania Bożego kwestia predestynacyjna staje się poważna udręką w wymiarze teoretycznym i w wymiarze egzystencjalnym. W Udręce predestynacji nie kontynuuje się sceptycznego nurtu w odniesieniu do tych zagadnień. Poszukuje się rozwiązań przełamujących barierę predestynacji w problemie poznania Bożego.