Opis
Układanki cyfrowe w postaci klocków (wyczarowane z drewna) pełnią rolę zarówno dydaktyczną jak i terapeutyczną, wspomagającą edukację małego dziecka. Można ją wykorzystać w nauczaniu matematyki i terapii dzieci w przedszkolach ogólnodostępnych i specjalnych oraz w klasach początkowych szkół publicznych i specjalnych dla dzieci o obniżonej sprawności umysłowej, głuchych a także i niewidomych, dzięki wypukłości elementów cyfr. (Wystające wypukłości cyfr ułatwiają również wyciąganie ich z rowków). Jako pomoc dydaktyczna układanki cyfrowe są środkiem poglądowym do nauczania matematyki? Dziecko w formie zabawowej może zdobywać umiejętności w zakresie poznawania liczb oraz w działaniach matematycznych objętych programem tego przedmiotu na etapie przedszkolnym i klasach początkowych. Najważniejszą rolę pełnią przy wprowadzaniu liczb pierwszej dziesiątki, a więc przy monograficznym ich opracowaniu. Również możemy ich użyć przy liczeniu z dosuwaniem odsuwaniem rozsypanych elementów (części cyfr), np. cyfra 1 składa się z jednej części ( elementu), cyfra 2 składa się z dwóch itd. do 9. Cyfra 0 nie posiada żadnego elementu, więc nie jest wyjmowana. Układanki te mogą też służyć, jako pomoc przy dodawaniu i odejmowaniu na konkretach, przy dopełnianiu do 10 (po dwie cyfry są tego samego koloru i po dodaniu ich elementów wynik wyniesie 10). Układanki cyfrowe są również doskonałą pomocą terapeutyczną dla dzieci dyslektycznych przy wyrównywaniu zaburzonych funkcji poznawczych, percepcyjno-motorycznych w zakresie usprawniania manualnego, koordynacji wzrokowo-ruchowej, orientacji przestrzennej, niwelowania zaburzeń emocjonalnych. Dziecko wyrównując zaburzenia osiąga takie umiejętności jak: potrafi ułożyć cyfrę z elementów, utrwala znajomość kolorów, kształtów, wielkości, uczy się współpracować i rozwiązywać zadania. Przykłady wykorzystania układanek cyfrowych. Wzór cyfry wklęsłej leży na stole, dziecko ma odtworzyć ją za pomocą elementów, które wkłada do rowków. Dziecko ma ułożyć cyfrę na stole obok wzornika z samych elementów bez wkładania do rowków. Dziecko ma za zadanie ułożyć dwie lub więcej cyfr ze zmieszanych elementów tych cyfr. Sposoby wykorzystania układanki zależą od pomysłowości prowadzącego ćwiczenia oraz możliwości percepcyjnych dziecka. Pomoc dydaktyczno terapeutyczna dla dzieci w wieku 3-10 lat