Opis
Publikacja jest kompleksowym opracowaniem poświęconym problematyce umowy agencyjnej. Omówione zagadnienia dotyczą przede wszystkim kwalifikacji podmiotowej stron umowy agencyjnej oraz szczegółowego katalogu ich praw i obowiązków, rozróżnienia agenta-pełnomocnika i agenta-pośrednika, formy umowy i sposobów jej zawierania, wygaśnięcia umowy, dodatkowych zastrzeżeń umownych, w szczególności klauzuli del credere i klauzuli zakazu działalności konkurencyjnej po rozwiązaniu umowy. W monografii odniesiono się do nowych instytucji umownych, m.in. agenta wyłącznego czy świadczenia wyrównawczego.
W pracy przeanalizowano treść obowiązujących przepisów prawnych regulujących umowę agencyjną w kodeksie cywilnym i ustawach szczególnych. Przeanalizowano także akty prawa międzynarodowego oraz unijne regulacje prawne, w tym postanowienia dyrektywy 86/653 dotyczącej niezależnych agentów handlowych. Analizę oparto na najnowszej doktrynie i orzecznictwie zarówno sądów polskich, zagranicznych, jak i Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości. Formułowane przez Autorkę wnioski poprzedzone zostały również syntezą umów agencyjnych występujących w obrocie gospodarczym.