Opis
Praca nauczyciela akademickiego jest uzależniona od ciągłego, nie tylko samodzielnego, rozwoju. To sformułowanie dość oczywiste, choć oczywiste nie są związane z nim decyzje oraz pytania, na które należy wcześniej odpowiedzieć. Na przykład: Jak, kiedy, gdzie i w jakim kierunku nauczyciel akademicki powinien się rozwijać? Czy może liczyć na uczelniane wsparcie tego (samodzielnego) rozwoju, czy też sam powinien decydować o kierunku, sposobie, metodach i narzędziach, które wykorzysta do doskonalenia realizacji zadań zawodowych? A równocześnie - w jaki sposób organizacyjnie przeprowadzać proces rozwojowy nauczycieli akademickich? Jak ukierunkować ich rozwój, aby był to proces skuteczny, sprawny i efektywny, umożliwiający realizację różnych celów uczelni?
Uniwersyteckie strategie rozwoju zawodowego nauczycieli akademickich w Polsce to unikatowa pozycja na polskim rynku wydawniczym. Oprócz analizy teoretycznej i praktycznej owych zagadnień, przedstawia autorski model strategicznego rozwoju zawodowego nauczycieli akademickich w uniwersytecie, opracowany na podstawie badań własnych. Zakłada on równe zaangażowanie wszystkich zainteresowanych stron, a szczególnie nauczycieli akademickich i władz uczelni. Postuluje wybór jednej (dominującej) z czterech proponowanych strategii rozwoju zawodowego nauczycieli akademickich do wspierania przez uczelnię, przy ograniczaniu innych możliwości i kierunków rozwojowych.
Książka została napisana na podstawie aktualnej literatury przedmiotu, jest także wynikiem ośmiu lat badań Autorki związanych ze szkolnictwem wyższym w Polsce i na świecie, prowadzonych podczas współpracy z Centrum Badań nad Szkolnictwem Wyższym UJ. Przeznaczona jest dla osób zainteresowanych rozwojem zawodowym nauczycieli akademickich w uniwersytecie, w tym szczególnie studentów i doktorantów planujących karierę na uczelniach oraz dyrektorów, dziekanów i rektorów (władz uczelni) odpowiadających za kształt i kierunek rozwoju zawodowego nauczycieli akademickich.