Komentarz zawiera szczegółowe omówienie przepisów ustawy z 18.11.2020 r. o doręczeniach elektronicznych (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 2320 ze zm.), która tworzy nowe formy wymiany korespondencji z podmiotami publicznymi, określając zasady doręczania korespondencji z wykorzystaniem publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego i publicznej usługi hybrydowej.
W publikacji omówiono również akty wykonawcze do ustawy:
- rozporządzenie Ministra Cyfryzacji z 24.6.2021 r. w sprawie gwarantowanej dostępności oraz pojemności skrzynek doręczeń dla podmiotów publicznych oraz podmiotów niepublicznych (Dz.U. z 2021 r. poz. 1202);
- rozporządzenie Ministra Aktywów Państwowych z 9.8.2021 r. w sprawie realizacji publicznej usługi hybrydowej w obrocie krajowym (Dz.U. z 2021 r. poz. 1503);
- rozporządzenie Ministra Aktywów Państwowych i Ministra Cyfryzacji z 9.8.2021 r. w sprawie reklamacji za niewykonanie lub nienależyte wykonanie publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego oraz publicznej usługi hybrydowej (Dz.U. z 2021 r. poz. 1501);
- rozporządzenie Ministra Aktywów Państwowych i Ministra Cyfryzacji z 31.8.2021 r. w sprawie metodologii ustalania opłat za przekazywanie korespondencji przy użyciu publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego oraz publicznej usługi hybrydowej (Dz.U. z 2021 r. poz. 1611);
- Regulamin świadczenia publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego oraz publicznej usługi hybrydowej, wydany przez Pocztę Polską S.A. Regulamin reguluje w szczególności maksymalny czas doręczenia każdej z kategorii przesyłek, czynności wykonywane przez operatora wyznaczonego w ramach usługi, oraz sposób uiszczania opłat zarówno za usługę podstawowa, jak i dodatkowe parametry oraz sposób postepowania z przesyłkami niedoręczonymi.
Wprowadzenie nowego modelu doręczeń ma realizować standardy wskazane w Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) Nr 910/2014 z 23.7.2014 r. w sprawie identyfikacji elektronicznej i usług zaufania w odniesieniu do transakcji elektronicznych na rynku wewnętrznym. E-doręczenia weszły w życie 5.10.2021 r. na mocy ustawy z 15.6.2021 r. o zmianie ustawy o doręczeniach elektronicznych (Dz.U. 2021 poz. 1135), a od 5.7.2022 r. przedsiębiorcy wpisani do KRS będą zobowiązani do posiadania adresu do doręczeń elektronicznych i skrzynki do doręczeń. Adres do e-doręczeń zostanie wpisany do nowego rejestru publicznego - bazy adresów elektronicznych.
Publikacja uwzględnia również wszystkie pozostałe zmiany legislacyjne do komentowanej ustawy, w tym: ustawę z 10.12.2020 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2021 r. poz. 72), ustawę z 30.3.2021 r. o zmianie ustawy - Prawo celne oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2021 r. poz. 802), ustawę z 20.5.2021 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2021 r. poz. 1163), ustawę z 8.7.2021 r. o zmianie ustawy o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym, systemie gwarantowania depozytów oraz przymusowej restrukturyzacji oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2021 r. poz. 1598).
W publikacji przedstawiono zagadnienia dotyczące:
- adresu do doręczeń elektronicznych (podmioty obowiązane, utworzenie, aktywacja, skrzynka do doręczeń);
- publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego;
- nowego rejestru publicznego - bazy adresów elektronicznych (zakres przetwarzanych danych, wykreślenie adresu do doręczeń, ponowny wpis);
- świadczenia usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego i publicznej usługi hybrydowej (operator wyznaczony, standard usługi, przekazanie i odbiór zasobów skrzynek doręczeń, dowód wysłania i dowód otrzymania, przesyłka listowa);
- odpowiedzialności operatora wyznaczonego oraz postępowania reklamacyjnego (skutki niewykonania usługi, odszkodowanie, reklamacja);
- systemów teleinformatycznych wspierających świadczenie usług doręczeń elektronicznych.
Ustawa ma na celu:
- zapewnienie dominującego udziału elektronicznego obiegu dokumentów w administracji i obrocie gospodarczym;
- ułatwienie i usprawnienie kontaktu między podmiotami publicznymi, a podmiotami niepublicznymi;
- umożliwienie korzystania z własnego, indywidualnego adresu do doręczeń elektronicznych;
- standaryzację usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego;
- odmiejscowienie procesu doręczenia poprzez umożliwienie wysyłania i odbierania korespondencji z dowolnego miejsca; skrócenie czasu potrzebnego na doręczenia;
- spowodowanie, że zasadą stanie się doręczenie korespondencji elektronicznie, a nie tradycyjnie w formie listownych przesyłek poleconych czy doręczenie osobiste.
Publikacja jest adresowana do organów administracji rządowej i samorządowej, w tym sądów, urzędów, prokuratur, praktyków prawa - adwokatów, radców prawnych, komorników, notariuszy, a także przedsiębiorców.