W komentarzu szczegółowo przedstawiono m.in. zagadnienia dotyczące:
- zadań i kompetencji organów administracji publicznej właściwych do przeciwdziałania alkoholizmowi,
- regulacji w sprawie sprzedaży hurtowej i detalicznej napojów alkoholowych, w tym miejsc sprzedaży detalicznej napojów alkoholowych i ich godzin otwarcia,
- kompetencji samorządu terytorialnego w kształtowaniu podaży napojów alkoholowych,
- reklamy i promocji napojów alkoholowych, z uwzględnieniem m.in. kwestii piw i win bezalkoholowych, reklamy w Internecie oraz informowania o sponsorowaniu,
- postępowania z osobami nadużywającymi napojów alkoholowych.
Książka uwzględnia zmiany wprowadzone przez ustawę z 10 stycznia 2018 r. o zmianie ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi oraz ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych, która m.in. gruntownie przemodelowała kompetencje samorządu gminnego dotyczące ograniczenia liczby miejsc sprzedaży detalicznej napojów alkoholowych.