Opis
Od czasów opublikowania w 1918 r. przez Ludwika Bernackiego obszernej pracy pt. Pierwsza książka polska niniejsze studia stanowią pierwszą próbę monograficznego opracowania modlitewników Hortulus animae, które były drukowane w Polsce w różnych wariantach od 1513 r. aż po 1638 r. (ostatnia znana edycja). Studia te sięgają do nowoodkrytych wydań Hortulusa i kładą nacisk zwłaszcza na stronę artystycznego wyposażenia tych modlitewników, tak bardzo cieszących się wówczas popularnością. Wydania Hortulusa zostały zupełnie zaczytane i są znane dziś tylko niektóre niekompletne egzemplarze z różnych jego edycji, czasami wręcz w postaci tylko pojedynczych kartek. Modlitewniki te, przeznaczone dla osób świeckich, niemal od początku swego istnienia operowały nie tylko słowem, ale i obrazem. Ważnym więc celem tej pracy jest także pokazanie złożoności problemów, jakie wiążą się z wyposażeniem graficznym drukowanych modlitewników Hortulus animae, będącym swoistą płaszczyzną spotkania sztuki graficznej, typografii i ówczesnej duchowości religijnej. Nikt dotąd rzetelnie nie zajmował się tymi zagadnieniami.