Opis
Triumf człowieka nad przeznaczeniemW tej porywającej książce Sylvia Nasar, autorka megabestselleru ""Piękny umysł"" zabiera nas w podróż po współczesnej historii, opisując kobiety i mężczyzn, którzy zmienili życie każdej osoby na naszej planecie. Jest to epicka opowieść o tworzeniu podstaw dzisiejszej ekonomii i o tym, jak uratowała ona ludzkość od nędzy i degradacji dzięki temu, że człowiek wziął los we własne ręce, zamiast zdawać się na fatum. Swą opowieść Nasar zaczyna od Karola Dickensa i Henry Mayhewa, którzy obserwowali i opisywali warunki życia ubogiej większości w połowie XIX wieku w Londynie - najbogatszym i najwspanialszym mieście świata. Było to czas wielkich poszukiwań. Autorka opisuje heroiczne niekiedy wysiłki Marksa, Engelsa, Alfreda Marshalla, Beatrice i Sydney'a Webbów oraz Amerykanina Irvinga Fishera, by zastosować wyniki tych poszukiwań w praktyce - często z rewolucyjnymi konsekwencjami dla świata.Nasar przybliża postacie wielkiego Johna Maynarda Keynesa, Schumpetera, Hayek, uczennicy Keynesa Joan Robinson, wpływowych amerykańskich ekonomistów Paula Samuelsona i Miltona Freedmana oraz pochodzącego z Indii laureata nagrody Nobla Amartya Sena i pokazuje, jak myśliciele ci zmienili oblicze naszej planety - począwszy od jednego miasta, Londynu, poprzez Europę i Amerykę, aż po cały świat. Dając się porwać narracji, jesteśmy świadkami, jak ci odkrywcy, mężczyźni i kobiety zmagają się z osobistymi kryzysami, wojnami światowymi, rewolucjami, wstrząsami ekonomicznymi i własnymi ideami, by zerwać z założeniami Malthusa i przekształcić ,,ponurą wiedzę"" w triumf nad ciążącym od wieków nad ludzkością przeznaczeniem - biedą i przedwczesną śmiercią. Powstawanie tej idei, która jeszcze dwieście lat temu była niewyobrażalna, to historia prób i błędów, historia, która, jak wynika ze stron tej fascynującej książki, jeszcze się nie zakończyła.Szczególnie interesujące w książce Nasar jest to, że ekonomiczni geniusze nie są w niej przedstawiani w sposób standardowy... Opisując słynnych myślicieli autorka wydobywa rys człowieczeństwa z ,,posępnej nauki"", pokazując, że idee zawsze zakorzenione są w osobistych doświadczeniach.