Opis
Książka wpisuje się w nurt szeroko pojętej nowoczesnej edukacji, inspirowanej antropologią zmysłów. Autorki zrezygnowały z opisywania poszczególnych predyspozycji (wzroku, słuchu, dotyku, smaku czy węchu) na rzecz przedstawienia różnych znaczeń wielozmysłowości. Odsłonięcie mechanizmów poznania zmysłowego wymaga lektury tekstów filozoficznych, a następnie zapoznania się z takimi zagadnieniami, jak: lektura wielozmysłowa, słowa rzeźbiarskie, synestezja, eurytmia, somaestetyka, dydaktyka dotyku, audiodeskrypcja i kompensacja zmysłowa. W procesie poszukiwania sensów czytelnik zyskuje wiedzę niezbędną do podjęcia samodzielnych prób interpretacji polisensorycznej.
Autorki proponują ćwiczenia, które pozwalają odkryć nowe przestrzenie wrażliwości oraz dostrzec w literaturze i sztuce „audio-foto-czucio-gramy” o rozmaitym charakterze, występujące w różnym nasileniu i w odmiennych wzajemnych proporcjach.
Książka została pomyślana jako podręcznik pomocniczy dla studentów polonistyki, niewątpliwie będzie też pomocna studentom innych kierunków humanistycznych. Może też stać się przewodnikiem po problematyce cielesności i poznania zmysłowego, stanowi zaproszenie do wędrówki po świecie filologii wielu zmysłów.