Opis
Monografia jest próbą analizy i interpretacji wybranych dramatów powstałych w dobie irlandzkiego odrodzenia literackiego w kontekście studiów i teorii postkolonialnych. Głównym celem jest ukazanie scenicznej roli postaci kobiecych w dekolonizacji Irlandii i w przedstawianiu kontr-dyskursywności. Problematyka podjęta w tym studium wiąże się więc z kwestią irlandzkiej postkolonialności, która stanowi obecny kierunek badań nad literaturą i kulturą w dziedzinie studiów irlandzkich [Irish studies]. Autor zadaje pytanie dotyczące roli przypisywanym kobietom w dramatach, które powstały w okresie wzmożonych ruchów narodowowyzwoleńczych, i które ostatecznie przyczyniły się do powstania postkolonialnej Irlandii.
The book is an attempt to analyse and interpret selected plays written by the Irish Literary Revivalists in the context of postcolonial studies. The main objective is to demonstrate the scenic roles of women in staging various strategies of decolonisation and counter-discursiveness. The study thus focuses on the question of Irish postcoloniality, which is the current research domain within ‘Irish Studies,' pioneered by such critics and scholars as Declan Kiberd, Gerry Smyth or Christopher Murray. Women on Stage and the Decolonisation of Ireland seeks to appropriate and modify the analytical and interpretive means offered by postcolonial theory in order to approach the female characters portrayed in the plays of Lady Augusta Gregory, John Millington Synge, William Butler Yeats and Sean O'Casey during the most formative period as regards the shape of Irish colonial and postcolonial identity.