Opis
W dzisiejszej rzeczywistości rynkowej nikt nie ma już wątpliwości, ze sektor motoryzacyjny zaliczany jest do głównych działów unijnej gospodarki. Wartym podkreślenia jest fakt, że jeszcze na początku XXI wieku przemysł motoryzacyjny był przykładem oligopolu gdzie 10 najważniejszych firm wytwarzało ponad 75% produkcji. Jak podkreśla wielu autorów min. J. Burnewicz., M. Orlicki., J.Wicher., w ostatnich latach doszło do wielu istotnych zmian w tej kwestii. Pierwszym przejawem było wprowadzenie w 2002 roku Rozporządzenia Unijnego 1400/2002 z dnia 31 lipca 2002 r. w sprawie stosowania art. 81 ust. 3 Traktatu do kategorii porozumień wertykalnych i praktyk uzgodnionych w sektorze motoryzacyjnym. Także Polska podzielając wartości będące fundamentem jedności Unii podjęła decyzję o wprowadzeniu w dniu 28 stycznia 2003 roku Rozporządzenia Rady Ministrów sprawie wyłączenia niektórych porozumień wertykalnych w sektorze pojazdów samochodowych spod zakazu porozumień ograniczających konkurencję.