Opis
Książka jest efektem pracy badawczej nad projektem zatytułowanym "Uwarunkowania kształtowania strategii wyborczych w wyborach do Parlamentu Europejskiego w 2009 roku na przykładzie okręgu dolnośląsko-opolskiego”, który był kontynuacją badań prowadzonych przez zespół pracowników Instytutu Politologii Uniwersytetu Wrocławskiego podczas pierwszych wyborów do Parlamentu Europejskiego w 2004 roku. Tym razem zainteresowania badaczy skupiły się przede wszystkim na działaniach strategicznych, podejmowanych przez rywalizujące w 2009 roku partie polityczne. Podstawowym celem prowadzonych w 2009 r. badań była analiza czynników wpływających na strategie wyborcze partii politycznych, biorących udział w wyborach. Autorzy skupili uwagę na wpływie prawa wyborczego do Parlamentu Europejskiego, pozycji partii na polskiej scenie politycznej, modelu partii oraz ich zasobów – szczególnie struktur terenowych, zasobów finansowych, bazy członkowskiej. Badaniu poddane zostały wzorce rekrutacji kandydatów do Parlamentu Europejskiego, modele kampanii wyborczych prowadzonych przez komitety, sposoby pozycjonowania oferty wyborczej.