Opis
Recenzowana książka zasługuje na uważną i aprobującą ocenę (...). Z wyjątkiem studium przypadku, pozostałe charakteryzowane metody poznania odznaczają się swego rodzaju elitarnością. Nadają się do badań specjalnych zjawisk i problemów, wymagają szczególnych kwalifikacji badacza, przysparzają wiedzy o ograniczonym zasięgu przestrzennym i czasowym. Ale też widzę w nich specjalne funkcje upowszechnienia strategii mało jeszcze popularnych, wzbogacenia polskiej literatury metodologicznej nowymi propozycjami pojęciowymi i organizacyjnymi. Jest to na pewno praca zawierająca znaczny ładunek nowych idei, projektów, rozwiązań warsztatowych, choć w każdym przypadku autorki starają się ukazać korzenie historyczne danej metody, strategii, kierunku myślenia i bardzo często sięgają w tym celu do polskich tradycji badań.
Ze względu na język, komunikatywność wykładu, wielostronność proponowanych zabiegów badawczych i stałą obecność w narracji odniesień do wzorów literatury polskiej i zagranicznej, uważam tę książkę za jeden z lepszych podręczników poświęconych sztuce badań naukowych, niestety ograniczonych tylko do badań jakościowych, a w tym tylko do kilku wybranych metod poznania jakościowego. Życzę autorkom kolejnego dzieła, bardziej uniwersalnego, ale zachowującego ten sam poziom kompetencji przedmiotowej, bogactwo związków z literaturą światową i polską oraz uniwersalizm wykładu.
Z recenzji prof. dr. hab. Tadeusza Pilcha