W tradycyjnym modelu uniwersytetu, nakreślonym jeszcze przez Wilhelma von Humboldta, niemieckiego filozofa, na przełomie XVIII i XIX wieku, wykładowca był uczonym, który przedstawiał studentom wyniki swoich przemyśleń i eksperymentów. Współcześnie, gdy większość dydaktyków przekazuje słuchaczom wiedzę nabytą, niezwykle ważne stają się technika oraz forma jej przekazu. Istotne jest również zwrócenie uwagi na to, do kogo mówimy, jakie są oczekiwania i zdolności recepcyjne odbiorców, jaką rolę – w swojej biografii życiowej – przypisują edukacji. Równocześnie sama edukacja nie przebiega w wyizolowanych warunkach, jest czuła na zmienne i wyzwania cywilizacyjne oraz szczegółowe cele, które stawiają przed nią różni interesariusze z otoczenia uczelni.
Nauczyciele akademiccy znajdą w tej książce odpowiedzi na wiele nurtujących ich pytań – od pozornie banalnych (Jak sobie poradzić ze ściąganiem na egzaminach? Jak zręcznie wpleść dowcip w treść wykładu?) do zasadniczych:
• Jak mówić, by studenci słuchali?
• Jak przygotować dobry wykład, ciekawe ćwiczenia i porywającą prezentację?
• Jak prowadzić zajęcia i przygotować materiały dydaktyczne w zgodzie z prawem autorskim?
• Jak oceniać pracę studentów?
• Jak odnosić się do studentów z niepełnosprawnościami?
• Jak podchodzić do studentów z innych kręgów kulturowych?
• Jak używać języka inkluzywnego i postępować etycznie?
• Jak umiejętnie implementować do swoich zajęć nowe, cyfrowe technologie?